Kiezen, altijd lastig..

Kiezen, altijd lastig..

good

Keuzes

Ieder jaar komen er ca. 1000 nieuwe horeca bedrijven bij in Nederland. Het gaat goed! De motieven om te beginnen zijn zeer uiteenlopend. Sommigen zien het als een onderneming waar geld mee te verdienen valt, anderen om het allemaal voor zichzelf te kunnen doen. Wanneer je ervoor kiest om je alleen te focussen op een restaurant, dan heb je een uitdaging! De eerste maanden komen gasten sowieso even kijken uit nieuwsgierigheid. Bezoeken ze je na twee jaar nog steeds allemaal regelmatig, dan doe je iets speciaals. Misschien heb jij de beste saté in de stad(mis ik nog in Amersfoort), heb je speciale aandacht voor iedere gast of ben je gewoon de beste kok van Nederland!(of denk je dat). We zien al jaren dat Gordon Ramsey op TV ondernemers leert keuze te maken en een paar dingen echt goed te doen.

Meer keuze is juist lastiger
Meer keuze maakt het voor de gast namelijk niet eenvoudiger om de juiste optie te kiezen, maar juist lastiger. Hoe meer keuze, des te groter de kans dat we niet (kunnen) kiezen. Een mooi voorbeeld zijn testen waarbij klanten de ene keer de keuze uit 14 soorten jam hadden en een andere keer de keuze uit maar 4 soorten jam. In de situatie waarin mensen konden kiezen uit 4 soorten jam, werd er veel meer van verkocht. Maak een keuze en diep je keuze uit tot iets goeds en unieks, dat maakt het voor de gast makkelijker om voor jou te kiezen.

Pim Haaksman
Kookkado.nl

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Geen reacties

Plaats een reactie

Je e-mail wordt nooit gepubliceerd of gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *