Influencers, diepgang en research

Influencers, diepgang en research

influencers

Definitie: Iemand wordt als influencer gezien wanneer hij of zij een bovengemiddelde invloed heeft op het (koop)gedrag van (andere) consumenten.

De hitparade der 100 food influencers is uit en aantal factoren valt mij op. 1: Minder dan 10% van de lijst werkt professioneel in een keuken, 2: Meer dan 60% van de lijst komt uit Amsterdam en 3: Er wordt door de personen in de lijst meer over koken geschreven, gemanaged en gemarketeerd, dan gepraktiseerd. Zo zet ik mijn vraagtekens bij zogenaamde food-beïnvloeder als Paul linse, hij staat op plaats 39 en doet aan horeca inrichting, Hans Kuipers op plaats 12, hij heeft iets te zeggen over wie er eten mag verkopen op Lowlands en Arno Buijs op 35, hij voegde een Surinaams broodje toe aan het assortiment van de Hema. Mensen dus, met een bovengemiddelde invloed. Op wie dan?

De lijst is samengesteld door Marcus Polman die op zijn site het volgende schrijft: ‘Wordt geschreven door professionele (food)journalisten die samen gaan voor eigen originele contentcreatie. Diepgang en research staan daarbij hoog in het vaandel’.

In deze influencers-lijst vind je vooral adressen/personen waar Marcus interessant uit zijn nek kon lullen over wie hij ook kent en waar hij ook van gehoord heeft. Als je Yvette van Boven op 2 en Rob Blaauw op 33 plaatst, vraag ik me af waar je dat op baseert. Omdat Yvette op TV is en een boek heeft geschreven? Leuk dat je een TV-kok zo belangrijk maakt, maar waarom staat Robèrt van Beckhoven dan niet in de lijst? De enige persoon met vakkennis in hét kijkcijferkanon Heel Holland bakt? Is het wellicht omdat Robèrt niet meegaat in de Amsterdamse blaaskakerij van meneer Marcus? Waarschijnlijk te provinciaals. Of omdat hij geen zin had om aanwezig te zijn bij de onthulling van de self-fulfilling prophecy lijst der food influencers?

Ik laat me graag beïnvloeden door koks. Dit lijstje bijvoorbeeld. Mensen die dagelijks in de keuken staan en met koken en eten bezig zijn. De doeners van het echte werk in de keuken. Sous-vide, lage temperatuur bereidingen en diverse schuimpjes uit de kidde waren ooit trends die in de restaurantkeuken ontstonden, en waar de hobbykok nu ook van geniet. Laatst at ik Bij Teus. Een restaurant in Houten waar Martin Rotteveel de scepter zwaait. Hij brengt de gerechten zelf naar tafel, welke bereid worden in zijn open keuken. Erg fijn en hij kan de informatie over de gerechten beter uitleggen dan wie dan ook. Informatie over de wijn kun je meestal uitgebreid aanhoren van bedienend personeel, over het gerecht blijft de informatie veelal beperkt tot wat ik zelf ook kon raden. De gerechten door de koks uit laten uitserveren, ik kan het iedere restaurateur aanraden, gasten waarderen dat, en geloof me, ik heb het onderzocht. Maar hallo, ik ben natuurlijk geen food-influencer.

Pim Haaksman

Kookkado.nl

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Geen reacties

Plaats een reactie

Je e-mail wordt nooit gepubliceerd of gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *