De restaurant recensent

De restaurant recensent

Er is geen branche waarover men zo graag een mening geeft als de Horeca. Tienduizenden recensies staan vermeld op websites als Iens.nl, eet.nu, smulweb.nl, dinnersite.nl of couverts.nl. Je ziet door de bomen de busui niet meer. Om hierin duidelijkheid te verschaffen: Restaurant recensenten kun je als volgt indelen:

1: De Lente ui: Happy restaurantbezoeker, geniet tijdens een avondje uit van eerlijk eten, drankjes, goed gezelschap en de luxe. Is er iets mis dan bespreekt men dat met de bediening zodat deze de kans krijgt er direct iets mee te doen. Deze recensent geeft de restaurateur wellicht een compliment op een site en komt waarschijnlijk nog eens terug.

2: De bosui: De zgn ‘scherpe’  restaurantbezoeker die uit gaat eten om motieven die over van alles kunnen gaan behalve genieten van een avondje uit.

Zo schrijft ‘Indi‘, bezoeker van Shabu Shabu die het eten een ‘4’  geeft: ‘Ik hoop dat er iets eraan gedaan zal worden (bijvoorbeeld een klein bakje sweet chili sauce voor bij de loempia’s). Keep up the good work’.

Depri ‘Henrico1‘ met: Het is lastig kiezen van de uitgebreide kaart met leuke en originele gerechten die je in groot en klein formaat kunt bestellen. Jammer dat je niet wat ruimer zit: de rechthoekige ruimte waar geen tafeltje meer bij past is erg rumoerig. De tafeltjes bij de keuken zijn leuk, maar ‘s winters kun je wel wat last hebben van kou door de buitendeur die regelmatig open gaat’ .

Of veganistische ‘Mariposita‘ (veganisten zijn sowieso niet te pruimen) met: In vergelijking met de niet veganistische gerechten waren mijn gerechten teleurstellend. Ik kwam thuis en heb nog een halve zak chips opgegeten. Mijn gerechten waren klein, licht (alleen groenten en fruit) en niet echt voedzaam. Ik vroeg halverwege nog of er iets kwam met meer vulling, zoals aardappelpuree kwam, ik gaf ook aan dat ik van de amuse met avocado wel meer lustte…helaas het werd niet opgepikt. Het brood was echt niet te hachelen, sorry, het leek een glutenvrije sponsbrood…en heel weinig olie.

Het is natuurlijk heel vervelend als je een echte kenner bent omdat je vaker dan gemiddeld uit gaat eten, wel eens kookt voor vrienden en dus verstand van koken hebt of vaak naar kookprogramma’s op TV kijkt. Pffff, je gaat uit eten en dan kijkt een meisje in de bediening niet zo vrolijk, is je jas in de restaurantgarderobe niet snel genoeg te vinden of staan de stoelen wat dicht tegen elkaar. Vreselijk!!

Ik lees op internet zelden recensies over autodealers, sieradenwinkels, bakkers of pedicurepraktijken. Het heeft minder status daar iets over te melden. Nee, het is de restaurateur die zichzelf de taak heeft gegeven iedere dag te zorgen dat ie glimlacht, z’n gerechten met begeleidende wijnen perfect serveert en daar vooral niet teveel voor rekent. Oftewel, voor het overgrote deel horeca-ondernemers geldt: hard werken & weinig verdienen.

Mijn mening over restaurant recensenten:

-Het gros heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de lepel hangt.

-Wil meepraten over iets waar ie zelf weinig van begrijpt.

-Ziet het feit dat ie op niveau eet als statussymbool naar z’n vrinden.

-Weet over algemeen het verschil tussen een wok en een wadjan niet, laat staan tussen een lente- en een bosui.

Geen reacties

Plaats een reactie

Je e-mail wordt nooit gepubliceerd of gedeeld.