Linda doet Diëten, dus hier een paar tips

Linda doet Diëten, dus hier een paar tips

KOOKBOEK_MG_5673

Linda gaat afvallen, dus..

Als je discipline hebt, is afvallen is niet moeilijk. Minder calorieën innemen dan je verbrandt, dan val je af volgens de wetten van de natuurkunde. Dus als je weet hoeveel je verbrandt, zorg je dat je uitgerekend minder inneemt. Maar da’s best veel rekenwerk en de meeste diëten houden zich daar dan ook niet mee bezig. Uiteindelijk verminderen ze allen wel het aantal calorieën, alleen heeft iedere goeroe er zijn eigen draai gaan gegeven. Al met al, de eerste vier dagen van een dieetperiode zijn zwaar, dan begint het lichaam te wennen en gaat het makkelijker. Linda is er aan begonnen en dit wereldnieuws zal menig lezeres/volger met een iets te dikke reet inspireren. Hier volgen er een paar die ik ooit, met wisselend resultaat heb getest.

South Beach
Het South Beach dieet werkt voor snel gewichtsverlies omdat drastisch snijdt in koolhydraten gedurende 14 dagen. Je kunt tot 6 kilo verliezen tijdens de twee weken durende eerste Fase. In fase 1 ga je suikers, geraffineerd zetmeel en andere koolhydraten bevattende voedingsmiddelen zoals pasta, brood, granen, fruit, sap en alcohol elimineren. Het South Beach Dieet Fase 1 richt zich op het eten van magere eiwitten en niet-zetmeelrijke groenten in plaats van het tellen van calorieën. Door dit te doen, zal je calorie inname drastisch verminderen. Wanneer je ‘low carb’ gaat, dan verlies je ook vocht. Je zult waarschijnlijk 800 tot 1.200 calorieën per dag eten en kunt 6 kilo verliezen in twee weken. Het South Beach dieet biedt ook vegetarische varianten.

Atkins
Bij het Atkins-dieet bestaat minder dan 20 procent van de totale calorieën uit koolhydraten. Het Atkins dieet richt zich op het eten van eiwitrijk voedsel en het beperken van koolhydraten. Atkinners verliezen tot 7 kilo in slechts twee weken. Zolang je je goed voelt, is dat genoeg om door te gaan. De duur varieert van persoon tot persoon, afhankelijk van hoeveel gewichtsverlies je van jezelf eist. In plaats van je te concentreren op calorieën, moet je je dus zorgen te maken over de inname van koolhydraten. Het aantal calorieën dat je eigenlijk eet varieert. Atkins oprichters benadrukken dat het tellen van calorieën geen onderdeel is van het plan. 1.500 tot 1.800 calorieën voor vrouwen en 1.800 tot 2.200 calorieën voor mannen is een gezond toewijzing voor gewichtsverlies. Je zult waarschijnlijk minder calorieën (800 tot 1.500 per dag) binnenkrijgen door je koolhydraten te beperken tot 20 gram. Er zijn drie extra fasen in het Atkins-plan, maar Fase 1 is meer van de crash dieet fase waar je het meeste gewicht door verliest. De reden is dat drastisch snijden koolhydraten betekent dat je totale calorieën te verminderen. Wanneer de koolhydraat voorraad leeg raakt in je lichaam, zul je overigens vaak ook vocht verliezen.

Grapefruit
Een ander dieet dat werkt is het Grapefruit Dieet. De reden dat dit dieet effectief komt door het dagelijks innemen van ongeveer 800 calorieën. Dit type van zeer lage calorie dieet resulteert vaak in een gewichtsverlies van 2 kilo per week, volgens de National Institute of Diabetes en spijsvertering en Kidney Diseases. Dit komt overeen met een gewichtsverlies van vijf kilo in slechts 14 dagen, wat de tijdsduur is van het Grapefruit Dieet. Het Grapefruit Dieet richt zich op eiwitrijke voedingsmiddelen en groenten en vereist dat u een grapefruit eet voor elke maaltijd. Een studie gepubliceerd in het ‘Nutrition and Metabolism magazine’ concludeerde dat het eten van grapefruit voor de maaltijd inderdaad een zeer effectieve strategie is voor gewichtsverlies.
 
Vasten
Met het vasten dieet bereik je redelijk snel gewichtsverlies. Gemiddeld 3 kilo tijdens 21-dagen vasten is geen probleem. Bij het volgen van dit vasten zul je alle dierlijke voedingsproducten vermijden. Het is een een low-calorie veganistische maaltijd plan van 21 dagen. Het is niet toegestaan ​​om witte bloem, geraffineerde voedingsmiddelen, zoetstoffen, andere toegevoegde suikers, conserveringsmiddelen, cafeïne of alcohol te nuttigen tijdens het vasten. Ook dit Dieet richt zich niet op het tellen van calorieën, maar elimineert dierlijk voedsel, verwerkte voedingsmiddelen, en toegevoegde suiker, wat betekent dat je automatisch calorieën mindert. Je zult waarschijnlijk tussen de 1.200 en 1.500 calorieën per dag eten.

Paleo
Het paleodieet kreeg in de jaren 70 bekendheid door de gastro-enteroloog Walter L. Voegtlin. Sinds het einde van de jaren 90 hebben diverse artsen en diëtisten gepleit voor de terugkeer naar een paleolithische manier van eten. Zij hebben op basis van moderne voedselproducten dieetadviezen opgesteld die de karakteristieken van het paleolithische dieet verondersteld worden na te bootsen. Het paleodieet, dat ook wel paleolithisch dieet of jager-verzamelaardieet wordt genoemd, is gebaseerd op de veronderstelde voeding van de menselijke voorouders in het paleolithicum, een periode van 2,5 miljoen jaar tot 10.000 jaar geleden. Het paleodieet bestaat vooral uit vis, vlees van dieren die zich met grassen gevoed hebben, groenten, fruit, wortels en noten. Het bevat geen granen, peulvruchten, zuivel, zout, geraffineerde suiker of verwerkte oliën. Er wordt aangenomen dat de moderne mens sinds de intrede van de landbouw genetisch nauwelijks is veranderd en dat een ideaal dieet lijkt op dat van onze voorouders die jager-verzamelaars waren. Het paleodieet is controversieel bij veel diëtisten. Verschillende studies hebben de effectiviteit en gezondheid ervan, alsook de logica achter het dieet, in twijfel getrokken.

Dus 6 kilo, moet lukken!
Linda gaat ook afvallen, en als Linda het zegt, dan doet ze dat ook. Linda heeft de discipline die ik en velen met mij niet hebben. Als ik een dieet volg dan is het er één die snel resultaat moet geven. En ja, ik weet dat doktoren en diëtisten anders adviseren, daar hebben ze ook jaren voor gestudeerd en ze zullen vast gelijk hebben. Doe mij toch maar een kort en krachtige aanpak, daarna blijven sporten dan hou ik het wel in stand, meestal.. Op 8 juni loop ik de 10 kilometer tijdens de cityrun Amersfoort, daarvoor wil ik minimaal 6 kilo kwijt, ik ben inmiddels begonnen..

Pim Haaksman
Kok en aanjager van Kookkado.nl

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Geen reacties

Plaats een reactie

Je e-mail wordt nooit gepubliceerd of gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *